Succesfactoren voor zzp’ers

Succesfactoren zzpHet succes van de zelfstandig ondernemer wordt bepaald door zowel persoonlijkheid, netwerk als ondernemersvaardigheden. Hoogleraar in ondernemerschap Arjan van den Born, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, deed herhaaldelijk onderzoek naar de succesfactoren van zelfstandigen. “Succesfactoren veranderen door de tijd heen”, vertelt Van den Born aan NUzakelijk. “Maar de drie factoren die altijd spelen zijn: wie ben ik, wie ken ik en wat kan ik.” Tijd om de drie factoren nader te bekijken.

Netwerk

“Wie je kent is het belangrijkst”, aldus Van den Born. We leven in een netwerkeconomie, wie je kent legt meer gewicht in de schaal dan wat je kunt, tenzij dat objectief te meten is. Op het gebied van netwerk en sociale vaardigheden komt het vooral aan op doen en geven. Ga mensen zien en spreken en geef eerst iets voordat je wat komt halen. Doe aan cold calling, laat zien dat je bestaat. Zelfstandige professionals die veel energie stoppen in hun netwerk hebben een hogere omzet, zo stelde Van den Born vast.  Ook de omvang van het netwerk is belangrijk.

Ondernemersvaardigheden

Ervaring is belangrijk, evenals opleiding. Zo levert een academische opleiding meestal meer omzet op en voegt ieder jaar ervaring wat toe aan de inkomsten van de zelfstandige. Als het op vaardigheden aankomt, is vooral het tienduizend-urencriterium van belang. Dit is gebaseerd op de aanname dat met voldoende oefening vrijwel alles aan te leren is. Zelfstandigen met veel professionele vaardigheden en ondernemersvaardigheden hebben bovendien een sterkere reputatie, wat ook weer meer omzet oplevert. Tegenwoordig zijn hardere vaardigheden nodig, zoals technische skills. Alles wat een beetje vaag is, is wegbezuinigd, aldus Van den Born.

Een typische ondernemersvaardigheid is kansen zien en grijpen, bijvoorbeeld met een onderscheidend product. Vind jezelf eens in de zoveel tijd opnieuw uit. Dat kost wel tijd. Te innovatief zijn is dan ook niet aan te raden.

Soms moet je als zelfstandige hulp vragen, want sommige dingen kun je beter niet alleen doen. Zo kan een partnerschap een hele aantrekkelijke optie zijn, maar ook andere vormen van samenwerking, stelt Van den Born.

Persoonlijke succesfactoren

Persoonlijkheid kan belangrijk zijn, maar dat hangt wel sterk van de markt af, aldus Van den Born. Als je bijvoorbeeld werkzaam bent in een markt waarin veel veranderingen gaande zijn, is het handig als je pro-actief bent. Als er veel concurrentie is, is doorzettingsvermogen juist belangrijk. Extravert zijn is meestal een goede eigenschap, maar dan weer net niet als je bijvoorbeeld accountant bent.

Nadelig is een neurotische persoonlijkheid, oftewel emotionele instabiliteit. Een te meegaande persoonlijkheid in vergelijking met andere zelfstandigen in hetzelfde beroep werkt ook niet mee. Een licht dominante, stressbestendige persoonlijkheid lijkt een van de succesfactoren te zijn.